vrijdag 20 mei 2011

Sociale media: mijn micro-contentstrategie

Ik ben actief op Facebook, Twitter en LinkedIn. Deze drie platforms gebruik ik bewust op verschillende manieren. Omdat ik wil bepalen wat ik deel met wie en omdat ik denk dat het prettiger is voor mijn volgers. Per medium een uitleg. En ja, ik weet het, er zijn nog veel meer sociale media, maar ik bespreek bewust deze selectie.

Facebook (Bas Evers)
  • Privépersoon met wie je vrienden kunt worden.

  • Afgeschermd profiel.

  • Voertaal Nederlands.

  • Vooral privéinformatie, bijvoorbeeld foto’s van mijn dochter, die ik alleen deel met vrienden.

  • Doelgroep: mensen die dicht bij mij staan.


Facebook (everbass)
  • Artiestenpagina die je ‘leuk’ kan ‘vinden’.

  • Openbaar profiel.

  • Voertaal Engels.

  • Vooral informatie over muziek, bijvoorbeeld mijn cloudcasts op Mixcloud.

  • Doelgroep: fans van mijn mixen.


Twitter (@everbass)
  • Openbare account. Ik vind dat dit ook zo hoort.

  • Engels en Nederlands door elkaar heen.

  • Vooral informatie over mijn vak (iets met content ;)), maar ook muziek en andere bezigheden. Een foto van mijn dochter zul je er niet vinden.

  • Doelgroep: vakgenoten en fans van mijn mixen.

  • Leuk weetje: de naam everbass is ontstaan doordat ik -net als een collega die begon te experimenteren met Twitter- een anagram wilde voor mijn eigen naam. Ik had 'm aanvankelijk niet bedacht als DJ-naam.


LinkedIn (Bas Evers)
  • Openbare account.

  • Voertaal Nederlands (hoewel de interface Engels is).

  • Korte samenvatting van mijn professionele loopbaan.

  • Doelgroep: iedereen die om zakelijke redenen met mij in contact wil blijven. Ik selecteer niet op hoe men zich presenteert of hoe actief men is.

  • Ik ben lid van een aantal LinkedIn-groepen op het gebied van communicatie, contentstrategie, webredactie en user experience. Ik ben tot nu toe teleurgesteld in het ‘spammy’ karakter van wat daar geplaatst wordt. Daarom scan ik alleen vluchtig het wekelijkse overzicht van activiteit dat ik per e-mail ontvang.


Geen koppeling
Het is de laatste tijd een trend om sociale netwerken te koppelen. Eén bericht wordt dan automatisch geplaatst op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. Ik doe dit bewust niet:
  • Ik ben om verschillende redenen actief op de netwerken.

  • Ook naar mijn volgers toe vind ik het een beetje gemakzuchtig. Ik ga ervan uit dat mensen bewust kiezen om mij te volgen op een bepaald platform.

  • Hun wil ik dan ook belonen met “exclusieve” content.

  • Gebruiksongemak: je kunt bijvoorbeeld niet klikken op iemand die genoemd wordt in een doorgeplaatste tweet op Facebook.


Micro-contentstrategie
Kort samengevat zijn dit mijn tips:
  • Bepaal waarom je aanwezig wilt zijn op het medium.

  • Bied iets unieks op elk platform.

  • Bepaal voor wie: voor het hele medium (Twitter) of per uiting (Facebook).


Pluspunten per medium
  • Facebook: bij alles wat je plaatst kun je kiezen wie er mee kan lezen.

  • Twitter: ik vind de bio een goeie uitvinding. Die dwingt je om na te denken over waarom je op het medium aanwezig wilt zijn. Twitteraars zonder ingevulde bio volg ik zelden.

  • LinkedIn: gemakkelijk om allerlei professionele contacten "in de gaten te houden".


Minpunten per medium
  • Facebook: ik wilde proberen everbass en Bas Evers uit elkaar te houden, maar om gebruik te maken van allerlei Facebookfunctionaliteit moet je ingelogd zijn als privépersoon. Als ik bijvoorbeeld een track op JunoDownload wil doorplaatsen op mijn prikbord kan dat niet als everbass.

  • Twitter: je maakt één keer de keuze openbaar of afgeschermd voor het hele account; je hebt geen flexibiliteit om te kiezen per uiting.

  • LinkedIn: de status van de statusupdate (!) is me niet altijd duidelijk. Gebruikers gaan er ook heel verschillend mee om.


En, hoe ga jij om met sociale media?

Iconen: FreshLimeSoda

---

Geen opmerkingen: