vrijdag 22 april 2011

Impressie Bright Night

Vanavond was in het hippe Pakhuis de Zwijger voor de elfde keer de Bright Night: een avond georganiseerd door het al even hippe, gelijknamige blad. Onder het mom 'het magazine komt tot leven'. Steekwoorden: design, technologie, innovatie. Een flitsverslag.

Accept or decline
De bijeenkomst begon met een korte presentatie van Arnoud Groot, journalist bij Bright, die de afgelopen maanden de gebruiksvoorwaarden van enkele grote online diensten heeft uitgepluisd: Google, Dropbox, PayPal, Facebook. Dat deed hij niet alleen, maar via crowdsouring (80 mensen lazen elk een ander stukje) en met de professionele hulp van vijf juristen. 'Accept or decline' heet het project. Het interessante eindrapport staat inmiddels op de Brightsite.

Geen idee
De voorwaarden zijn beoordeeld op bijvoorbeeld leesbaarheid en privacyissues. Groot concludeert dat we geen idee hebben waar we allemaal mee instemmen als we 'gelezen en akkoord' aanvinken. Het hoogst toegekende cijfer is een 7, het laagste een 3. En van alle onderzochte diensten is er slechts eentje die aangegeven heeft de voorwaarden aan te zullen passen na dit onderzoek: Marktplaats. Arnoud gaf een aardige teaser weg, maar hij sprak wat moeizaam. Wie meer wil weten moet natuurlijk het blad kopen of op de site kijken.

Imposant
Ontwerper Bas van der Veer was op het laatste moment ingevlogen. Hij gaf een overzicht van zijn werk tot nu toe in een leuk, maar weinig diepgravend verhaal. Eigenlijk een uitgebreid portfolio. Logisch als je pas 's ochtends hoort dat je die avond mag komen opdraven. Wat hij allemaal al gemaakt heeft is zeker imposant voor iemand die pas in 2009 is afgestudeerd aan de Eindhovense Design Academy. Van der Veer is inmiddels bij de Intratuin te vinden, waar bijvoorbeeld zijn alternatieve waterton 'Raindrop' te koop is. Tof om te zien hoe Bas overstroomt van de ideeën en veel geduld heeft om via ingewikkelde fabricageprocessen zijn beeld te verwezenlijken.

Steve Jobs gepresenteerd
Apple-adept Koen van Tongeren liet zien hoe Steve Jobs zijn presentaties aanpakt. Hij presenteerde zelf niet helemaal zoals de Apple-topman dat zou doen, maar dat was ook niet de bedoeling, bezwoer hij. Jobs bereidt zich (inhoudelijk en technisch) extreem goed voor, oefent heel vaak en heeft altijd een improvisatie achter de hand voor als er iets niet gaat zoals verwacht. Aan 'death by Powerpoint' heeft Koen een broertje dood, net als Jobs.

Zoete koek
Iemand uit de zaal stelde wel iets aan de orde wat ook door mijn hoofd ging: als Steve een presentatie geeft zitten er 1500 mensen in de zaal die hem op handen dragen. Al verkoopt hij absolute bullshit, men slikt het als zoete koek. En dat maakt dat Jobs zich dingen kan veroorloven tijdens zo'n productpresentatie waar anderen niet mee wegkomen. Niettemin is Steve Jobs natuurlijk vreselijk goed in het neerzetten van de Apple-producten. Dat liet Koen goed zien. Zijn bedrijfsnaam One More Thing is afgeleid van de productpresentaties: er volgt steevast nog een uitsmijter.

Uitpakparty
David Lemereis, journalist bij Bright die zich specialiseert in testen, gaf een live variant van zijn rubriek Uitpakparty. Het thema van de laatste Bright-editie is #fail en dat zette David goed neer. Soms onbedoeld (de kersverse 3DTV van Sony bleek een barst te hebben), soms duidelijk uitgelegd waarom (Samsung-camera met internetaansluiting waar je zogenaamd makkelijk mee kan uploaden, maar dat blijkt alleen te kunnen met 30 seconden filmpjes van inferieure kwaliteit). Alleen over de uitbreidbare Bugaboo (met ruimte voor twee kinderen én de boodschappen!) heb ik thuis nog nagepraat, de rest was eigenlijk -met alle respect- vluchtige flauwekul. Maar ik ben dan ook absoluut geen gadgetman.

Human planet
Het laatste onderdeel, de vertoning van de making-of 'Human Planet' van de BBC, heb ik niet meer afgewacht. Het werd me te laat. Het was 22 uur en er werd niet verteld hoe laat de film vertoond zou worden.

Rommelig
Ik kijk terug op een wat rommelig evenement, qua organisatie en qua programma: de techniek liet het soms afweten en de sprekers waren wisselend voorbereid. Het is duidelijk bedoeld om het blad in de schijnwerper te zetten. Het is wel gratis allemaal, dus misschien moet ik de lat niet te hoog leggen. Ik weet alleen niet of ik hier volgend jaar weer voor naar Amsterdam afreis. Door de zaalindeling voelde het trouwens heel erg als een ouderwets congres waarbij je stil moest zitten luisteren. Dat kan vast hipper!

---

Geen opmerkingen: