woensdag 30 september 2009

DJ nieuws: Eerbetoon aan CJ Bolland

CJ Bolland (1971) werd geboren in Yorkshire, maar verhuisde al op driejarige leeftijd naar België. Zijn ouders runden een club in Antwerpen, waar zijn moeder platen draaide. Geen gebrek aan muzikale inspiratie dus. Hij werd beïnvloed door de synthesizermuziek van de jaren 70 en 80. Vanaf eind jaren 80 maakt Bolland house, techno en vanaf halverwege jaren 90 ook chemical beats.

Zoals CJ Bolland groot werd met Jean-Michel Jarre, zo werd ik groot met CJ Bolland. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in 1992 bij de Free Record Shop de cd-maxi van 'Camargue' bestelde, een nummer dat een onuitwisbare indruk heeft gemaakt.

Ik heb geprobeerd in 13 nummers het beste van CJ Bolland te vatten: de afwisseling in zijn producties, de verschillende tijdperken, de innovaties. 'Belgian beauties' is een reis door het oeuvre van een van de grootste danceproducers die ik ken. (Juist door die enorme afwisseling was het trouwens erg moeilijk om een vloeiende mix te maken, maar het gaat om CJ's muziek zelf.)

Ik heb elk nummer voorzien van een korte toelichting:

01 The tower of Naphtali [r&s, 1995]
Openingsnummer van de CD 'Electronic highway' die zijn tijd ver vooruit was met een vooruitstrevende mix van techno, breaks en drum & bass. The tower... kent een prachtige Star Trek soundscape.
02 Mantra [r&s, 1992]
Openingsnummer van het debuutalbum 'The 4th sign'. Sfeervol en met een krachtige drive.
03 Neural paradox [r&s, 1995]
Ook van 'Electronic highway'. Jazzy techno breaks is de beste omschrijving die ik kan verzinnen.
04 Pendulum [r&s, 1992]
Van het debuutalbum. Het baslijntje doet denken aan Kevin Saunderson in zijn jonge jaren.
05 Con spirito [r&s, 1995]
Bombastische, donkere breaks. Van 'Electronic highway'.
06 Camargue [r&s, 1992]
Klassieker op de rand tussen techno en trance. Nog steeds heel hoog op mijn lijstje van beste elektronische dansplaten ooit gemaakt.
07 The Prodigy - No good (Start the dance) (CJ Bolland's museum mix) [xl, 1994]
Dat CJ Bolland gevraagd werd om The Prodigy te remixen zegt veel over zijn status in de dancewereld van die tijd. Bolland vormt No good om tot een dampende acidplaat met een zenuwenriff (in de goede zin van het woord).
08 Ravesignal III - Horsepower (Exclusive remix) [r&s, 1991]
Raveklassieker. Horsepower slaat op het logo (een stijgerend paard) van R&S, het Belgische label waar CJ lang aan verbonden was (naast bijvoorbeeld Aphex Twin).
09 Orbital - Lush 3-5 [ffrr, 1993]
Naast Underworld werd ook Bolland gevraagd een interpretatie te geven aan deze Orbital-klassieker. Emotionele plaat.
10 The prophet [ffrr, 1997]
De b-kant is bekender (Sugar is sweeter, omgedoopt tot een speed garage classic door Armand van Helden). The prophet is een stampende technoknaller die opgepikt werd door DJ Tiësto (hij sluit er zijn album Magik 7, live in Los Angeles mee af).
11 There can be only one [internal, 1995]
Uitgebracht op een eenzijdige 12". Samples uit Highlander (Sean Connery) onder een snelle beat, een clubby orgeltje en opnieuw een positieve zenuwenriff.
12 Desolate 1 [london, 1999]
B-kant uit een tijd dat CJ Bolland zich had toegelegd op de indertijd hippe chemical beats. (Hij werd o.a. gevraagd om een remix te maken van Moby's James Bond theme.) Dit nummer zit tegen de hardcore aan, maar het orgel dat CJ uit zijn hoge hoed tovert maakt alles goed.
13 Bones [r&s, 1995]
Drum & bass met techno-invloeden, CJ Bolland komt ermee weg. Van 'Electronic highway' en geproduceerd met David Morley, ook al een in België belande Engelsman.

Geen opmerkingen: