vrijdag 19 juni 2009

DdUX: Personas uitgelegd aan technisch schrijvers

De Studiekring voor Technische Informatie en Communicatie (STIC) hield op donderdag 18 juni jongstleden een vakbijeenkomst in Culemborg onder de titel 'Doeltreffende websites'.

De avond werd georganiseerd door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling. Deze vereniging adviseert leden en niet-leden over de maatschappelijke verantwoordheid van beleggingsfondsen. Wie een bedrag te beleggen heeft, maar wel zeker wil weten dat het geld niet naar wapenhandel of gifstoffen gaat, kan bij de VBDO terecht.

De workshop werd geleid door Rob Punselie van webadviesbureau ContentKings ('content, usability, organisatie'). Kort geleden voerde hij ook een debat met Jeroen Sprenger van Overheidscommunicatie Nieuwe Stijl over Rijksoverheid.nl. Op verzoek van de vereniging zelf werden de eigen website (vbdo.nl) en de Goed Geld Wijzer (goed-geld.nl), ook van de VBDO, aan een kritische evaluatie onderworpen, waaraan iedereen meedeed.

Eerst legde Punselie uit wat ContentKings doet en vervolgens vertelde hij een paar bijzonderheden van het internet: geen massamedium, maar specifieke informatie voor een specifieke doelgroep; geen verhalen vertellen, maar keuzes faciliteren. Vervolgens kwam zoekmachineoptimalisatie aan bod. Binnenkort verschijnt in Tekstblad een artikel van zijn hand over schrijven voor Google.

Rob Punselie gebruikte een trechtermodel om te laten zien dat een bezoeker van een website min of meer het omgekeerde proces volgt van de (mentale) ontwikkeling van die site door de organisatie:


Maar het grootste gedeelte van zijn presentatie ging over het creëren van een persona. Hij presenteerde personas als een goede evaluatiemethode voor tijdens de conceptuele fase van een website (misschien is er een functioneel ontwerp, maar nog geen prototype).

Tijdens de workshop werd 'live' Marleen van Zanten gecreëerd, die op zoek gaat naar informatie over duurzaam beleggen. Wat komt ze tegen als ze zoekt via Google? Wat vindt ze van de site van de VBDO? Wat vindt ze van de Goed Geld Wijzer?

Er valt nog een hoop te verbeteren aan beide websites, maar gelukkig voor de vereniging gaf Punselie ook concrete tips over hoe zij dat kunnen aanpakken (bijvoorbeeld de external keyword tool van Google).

Laaghangend fruit zit in de teksten op beide sites (duidelijker en meer gericht op lezen van het beeldscherm) en het verplaatsen van de toelichting bij de Goed Geld Wijzer naar na de test. Webbezoekers willen eerst iets doen, op knoppen drukken en als het misgaat gaan ze pas een instructie lezen.

Het doel van de Goed Geld Wijzer is nu om een beleggingsfonds aan te bevelen dat aansluit bij de specifieke ideeën van een belegger over duurzaamheid. Het is aan te raden ook een testje te ontwikkelen waarmee je kunt achterhalen of duurzaam beleggen iets voor je is. Daarmee boort de VBDO mogelijk een hele nieuwe doelgroep aan.

Ook de visualisatie van de wijzer kan een stuk beter. Ter vergelijking wordt de Eerlijke Banken Wijzer getoond. Op deze site ligt de nadruk erg op actie (grote knoppen, een bewegende toerenteller). Punselie meent dat de Goed Geld Wijzer inhoudelijk meer potentie heeft; nu nog de presentatie.

Rob Punselie had zijn verhaal goed afgestemd op de doelgroep (technisch schrijvers). Hij is zelf enkele jaren voorzitter geweest van STIC, dus hij had 'voorkennis'. Ik heb als webredacteur geen schokkende nieuwe inzichten opgedaan, maar de werkwijze was erg leuk: een vlotte, niet te lange presentatie (die goed in elkaar zat), gevolgd door het interactieve proces van gezamenlijk een persona verzinnen en daarna het internet op, met steeds in gedachten: wat zou Marleen doen?

Ze gaat in elk geval niet naar de volgende STIC-bijeenkomst, maar: zij komt daar vast nog wel een keer ter sprake.

Dit verslag is ook gepubliceerd op DdUX.org.

Geen opmerkingen: