donderdag 26 maart 2009

Last.FM Radio niet langer gratis

Vanaf maandag 30 maart is luisteren naar muziek via Last.FM niet langer gratis. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt via zijn weblog.

In alle landen, behalve de VS, Groot-Brittannië en Duitsland, moeten gebruikers 3 euro per maand gaan betalen om Last.FM Radio te kunnen gebruiken. De overige Last.FM-diensten blijven gratis. Met name op het punt van 'scrobbling' (het delen van informatie over de muziek waar gebruikers naar luisteren) is dit logisch, want daar is het businessmodel van de CBS-dochter op gebaseerd.

30 miljoen mensen gebruiken maandelijks Last.FM. Er zijn 7 miljoen tracks te beluisteren via Last.FM Radio van 280.000 labels en artiesten. Kennelijk verdient Last.FM genoeg via advertenties en optionele abonnementen om nog geen bijdrage te hoeven vragen aan gebruikers in de VS, Groot-Brittannië en Duitsland. Of dit zo blijft is de vraag. In december werd al eenvijfde van het Last.FM-personeel ontslagen in een bezuinigingsronde.

Streamingapplicaties van derde partijen kunnen ook niet meer zonder meer op Last.FM worden doorgeplaatst. Er moet eerst een akkoord worden gesloten over het afdragen van royalties. Ook de mobiele functionaliteit van Last.FM wordt ingeperkt. Externe applicaties werken vanaf volgende week niet meer op Windows Mobile, Symbian en BlackBerry; alleen Last.FM's eigen officiële applicaties voor (Apple's) iPhone en (Google's) Android blijven werken (en zonder abonnement). (Meer hierover bij ArsTechnica.)

Ik denk persoonlijk dat dit de ondergang van Last.FM inluidt. Het idee van een radio-station waar je muziek kunt luisteren die 'lijkt' op die van je favoriete artiesten is in mijn ogen niet iets waar je geld voor wil gaan neerleggen. Je weet tenslotte van tevoren niet wat je krijgt. Dan maar liever naar Beatport, dan klik ik daar wel op mijn gemak door een genre heen. En als ik daar iets hoor wat me aanspreekt schaf ik het aan. En daarmee is het van mij, dus niet alleen maar via streaming audio te beluisteren, maar te branden op CD en op een mp3-speler te zetten.

Geen opmerkingen: