woensdag 14 maart 2007

Column MediaFreak: De Leukste Nagels van Nederland


Woensdag 18 april presenteert SBS-weerman Piet Paulusma (''oât moân!'') voor het eerst zijn nieuwe programma, waarin hij op zoek gaat naar het Leukste Gat van Nederland. Gat als in dorp. Piet gaat langs bij dorpen die door de eigen inwoners worden genomineerd als Leukste Gat. De motivaties achter de eerste gegadigden liegen er niet om: ''een gezellig knus dorpje'', ''altijd gezellige feesten'', ''waar men elkaar nog kent'', ''gezellig centrum''. Zo, als dat geen exclusieve beschrijvingen zijn van het Leukste Gat; daar kunnen de concurrerende dorpen het mee doen!

Moest Paulusma nu zo nodig een eigen programma hebben? Iets met schoenmakers. Al heeft zijn dagelijkse weerpraatje natuurlijk weinig meer van doen met de weersvoorspelling. Het draait meer om de fifteen seconds of fame van al die idioten uit het zoveelste Gat die achter hem gaan staan. Wat dat betreft past het nieuwe programma wel bij hem: Paulusma trekt toch altijd al door Nederland om op de vreemdste plekken zijn weersvoorspelling op te nemen. Waarom vanuit de studio, met ondersteuning van radarbeelden, wanneer je tussen de toeschouwers bij het zwientietikken kan staan?

Pas nadat je de website van het programma bekeken hebt, begrijp je waarom het er moest komen. Het Leukste Gat van Nederland is één grote reclamestunt voor Leerdammer (''de lekkerste kaas tussen de...''). Op de site (let op de kazige achtergrond) kun je onder andere je ''gatenkennis bijschaven'' (jawel: plaatje van een kaasschaaf mag niet ontbreken) en recepten met Leerdammer vinden. Het gaat dus helemaal niet om Piet Paulusma en zijn Leuke Gaten; er moet meer Leerdammer verkocht worden. Wie had dat gedacht van onze knuffel-Fries, dat hij ons kaas door de strot gaat duwen?

Ik heb wel respect voor het marketingbrein dat het verband heeft gelegd tussen kaasgaten en dorpsgaten. En dat SBS ook nog zover heeft gekregen hier een programma aan te wijden. "What's in it for SBS", zou je zeggen? Nou, het blijft een commercieel station, dus arm zullen ze er niet van worden; anders zonden ze het niet uit. En Piet? Die krijgt waarschijnlijk de rest van het jaar iedere week een kilo kaas - helemaal voor niks. Jammer voor hem dat het geen Friese nagelkaas is. Maar ja, bij de Leukste Nagels van Nederland denk ik eerder aan eindeloze reportages over tenen. Dat is dan weer meer iets voor Maybelline.

© Bas Evers / MediaFreak 2007

Geen opmerkingen: