vrijdag 16 februari 2007

Het ideale toilet


Illustratie: 'Kisses' urinoir ontworpen door Meike van Schijndel.

Marktonderzoekbureaus stellen zich graag onafhankelijk op. Meestal wil dat zeggen dat, hoewel vrijwel ieder onderzoek gebeurt in opdracht van een specifieke klant, de bureaus de uitkomsten onomwonden terugrapporteren, ook als ze misschien niet zo gunstig zijn voor de klant in kwestie.

TNS Nipo doet de laatste jaren geen moeite meer om zijn onafhankelijke imago nog enigszins te bewaren. Zo associeerden zij zich vrijelijk met de Kijkshop, voor welk bedrijf TNS 'webtests' van consumentenapparatuur organiseerde. Ik heb nooit helemaal begrepen wat hier nou het grote voordeel van was voor het marktonderzoekbureau. Ik snap vanuit het perspectief van Kijkshop best dat een webtest met een Nipo-stempel op de gemiddelde naïeve consument meer indruk maakt dan een stempel van de Kijkshop zelf. Kijkshop heeft de samenwerking met TNS Nipo inmiddels verbroken en verzorgt de webtests helemaal zelf. Daar bleek helemaal geen dure marktonderzoeker tussen te hoeven zitten.

TNS Nipo maakt het ook op andere manieren behoorlijk bont. Zo presenteerden zij een tijdje geleden het zogenaamde Nationaal Scheeronderzoek. Nou ja, een onderzoek i.o.v. Gillette eigenlijk. En wat zijn de spectaculaire uitkomsten: een gladgeschoren man voelt zich aantrekkelijker en daar blijkt hij gelijk in te hebben (vrouwen vinden een gladde man ook fijner). Daar is Gillette natuurlijk heel blij mee - gauw naar de winkel voor Gillette-scheermesjes en scheerschuim van hetzelfde merk! Het persbericht eindigt met een wat zielig overkomende poging om toch een onafhankelijk onderzoeksresultaat te rapporteren: "Toch is de trend ook om een baard, sikje en/of bakkebaarden te laten staan, constateren de onderzoekers." Geen verdere toelichting.

In opdracht van een fabrikant van toiletverfrissers, zo valt te lezen in een ander persbericht, heeft TNS Nipo voor ons uitgezocht waar wij ons als Nederlanders het meest aan ergeren op de WC. Afgaand op de opdrachtgever mag je verwachten dat een onfris ruikend toilet hoog zal eindigen. En inderdaad, samen met de voordehandliggende remsporen staat een stinkende pot op 1. Gauw naar de winkel voor een Brise One Touch (of wie de opdrachtgever ook maar is)! Wat moeten wij met zulke onderzoeksresultaten? Leest u mee? "Het ideale toilet van de Nederlander is wit, voorzien van een kraan, handdoek en zeepje." Mijn ideale WC is pimpelpaars en heeft juist geen kraan, handdoek of zeepje, nou goed?

Ik ben benieuwd waar TNS Nipo ons de komende tijd mee gaat verrassen. Misschien wel een leuk onderzoek in opdracht van een telecombedrijf waaruit blijkt dat we toch echt niet meer zonder telefoon kunnen, of een leuke enquête in opdracht van de Nederlandse bioscopen waaruit blijkt dat een filmpje pakken toch echt een van de leukste manieren van uitgaan is. Ik zou me als marktonderzoekbureau gewoon schamen om zulke onderzoeken serieus en onder eigen naam te presenteren.

Geen opmerkingen: