zaterdag 27 januari 2007

Previews van films


Van mei 2005 tot en met maart 2006 was ik vaste medewerker van de filmwebsite Movie 2 Movie. Gedurende die periode schreef ik zo'n drie previews van films per maand. Voor de duidelijkheid: ik bekeek de film in kwestie niet, dus er is geen sprake van een recensie. Het ging om films die nog niet in Nederland uit waren, maar wel bijvoorbeeld in Amerika. Het was mijn taak een beeld te geven van de ontvangst van de bewuste film in landen waar hij al wel draaide.

Ik gebruikte hiervoor websites als Rotten Tomatoes, waar Amerikaanse recensies verzameld worden, en uiteraard IMDB (Internet Movie Database): het mekka van de online filmfan. De samenvatting is over het algemeen aangeleverd door de filmdistributeur.

Ik heb altijd geprobeerd een eerlijk overzicht te geven van de meningen, maar soms heb ik me er achteraf wel over verbaasd dat bepaalde previews geplaatst zijn. De distributeur stelde van tevoren een persmap beschikbaar, die ik ook goed kon gebruiken bij het schrijven van de preview, en ik neem aan dat ze er een leuke preview voor terug verwachtten die de mensen naar de bioscoop zou trekken. Nogmaals, ik heb me zo eerlijk mogelijk opgesteld, zoals je zult merken.

Veel mensen hebben mij gevraagd: moet je die films niet bekijken om erover te kunnen schrijven? Mijn antwoord is: ja, idealiter natuurlijk wel. Er was alleen het volgende praktische bezwaar: als ik recensies wilde schrijven, zou ik aanwezig moeten zijn bij persvoorstellingen. Deze waren over het algemeen overdag op doordeweekse dagen. Ik deed het werk voor Movie 2 Movie als vrijwilliger naast een vaste baan, dus ik kon eenvoudigweg niet bij de persvertoningen aanwezig zijn. Omdat ik toch graag over films, een van mijn grote hobby's, wilde schrijven heb ik gekozen voor de preview-optie. Toen ik in april 2006 begon aan een nieuwe baan ben ik gestopt om me daar volledig op te kunnen richten.

Op deze blog heb ik de 23 interessantste previews op een rijtje gezet. Mocht je mijn previews zoeken op Movie2Movie: sinds de restyling van de website in maart 2006 zijn mijn previews niet meer te vinden. Ik zou ze zelf allemaal opnieuw moeten uploaden. Tot nu toe heb ik daar nog geen tijd voor gehad. Wèl vind je op de website twee recensies van mijn hand: van 'Gremlins 2' en 'The Quick and the Dead'.

Voorlopig moet je voor mijn previews dus hier zijn, op mijn eigen blog. Veel lees- en misschien ook kijkplezier!

Geen opmerkingen: