zaterdag 27 januari 2007

Beste filmpreviews (18): Munich


Titel: Munich
Regie: Steven Spielberg
Genre: drama, thriller
Tijdsduur: 162 minuten
Verwacht: 26 januari 2006
Acteurs: Eric Bana, Daniel Craig, Ciaran Hinds, Mathieu Kassovitz, Hanns Zischler, Geoffrey Rush, Ayelet Zurer, Michael Lonsdale, Mathiew Amalric
Officiële website: www.munichmovie.com

Samenvatting

Tijdens de Olympische Spelen in München in 1972 werden Israëlische atleten gegijzeld door Palestijnse militanten. Uiteindelijk verloren elf Israëliërs het leven in de tragedie. ‘Munich’ gaat over de speciale eenheid van Mossad-agenten die de terroristen en andere mensen achter de aanval moesten opsporen en liquideren.

Preview
Oorspronkelijke publicatie: 23 december 2005

‘Munich’ (2005) is gebaseerd op het boek ‘Wraak’ (1984) van de Hongaars-Canadese schrijver en journalist George Jonas. Het boek gaat in op de operatie “de wraak van God” die door de Israëlische geheime dienst Mossad wordt ingezet na de gewelddadige dood van elf Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München. Toneelschrijver Tony Kushner (tevens schrijver van de TV-serie ‘Angels in America’) heeft het boek bewerkt tot filmscript. Dat de film controversieel is, heeft vastgestaan vanaf het moment dat regisseur Steven Spielberg zijn project heeft aangekondigd. Dat de kritieken vanuit met name de joodse gemeenschap zo hevig zijn, moet zelfs Spielberg hebben verbaasd.

De hoofdpersoon uit de film, Avner, gespeeld door de Australische acteur Eric Bana (held in ‘Hulk’ (2003) en ‘Troy’ (2004)), wordt door een Mossad-agent (Oscar-winnaar Geoffrey Rush, ‘Shine’ (1996)) overgehaald om zijn zwangere vrouw in de steek te laten om leiding te geven aan het team dat elf Palestijnen zal vermoorden als wraak voor wat er in München is gebeurd. Om een voorbeeld te geven van het soort kritiek: “‘De man de naar Jonas toe kwam en zei dat hij Avner was, heeft nooit bij de Mossad gezeten en werkte slechts een paar maanden als beveiliger bij El Al’, zei een terzakekundige Israëlische official, die anoniem wilde blijven” (UJA Federation). Dit commentaar is afkomstig van een instantie die als doelstelling heeft “de joodse gemeenschap te versterken”. Het is haast onmogelijk om je tegen deze kritiek te verweren, zeker omdat de uitspraken in anonimiteit worden gedaan. Bovendien doet het allemaal niets af aan de filmische kwaliteiten van ‘Munich’, waar het tenslotte allemaal om zou moeten gaan.

Daarom eerst een paar woorden gewijd aan de film zelf. Hij is lang geworden (bijna twee uur en drie kwartier). ‘Munich’ heeft de dramatische gebeurtenissen van 1972 als uitgangspunt, maar focust daarna sterk op het persoonlijke leven van vijf mensen die worden ingehuurd om wraak te nemen. De agenten ontdekken dat wraak nemen niets gaat oplossen aan het Palestijns-Israëlische conflict. Dat is ook de boodschap die Spielberg wil meegeven. Hij doet dat aan de hand van een zorgvuldige politieke thriller met een sterk persoonlijk accent. ‘Munich’ is bijna helemaal opgenomen op Malta en in Hongarije, maar er wordt een groot aantal plaatsen aangedaan in het verhaal. Iedere plaats heeft zijn eigen kleurgebruik. Het camerawerk is van Janusz Kaminiski, met wie Spielberg al lang werkt: ‘Schindler’s List’ (1993), ‘Saving Private Ryan’ (1998), ‘Artificial Intelligence’ (2001), ‘Minority Report’ (2002), ‘Catch Me If You Can’ (2002), ‘The Terminal’ (2004), ‘War of the Worlds’ (2005).

Het moet mogelijk zijn de film te zien als een degelijke thriller, maar de wereld is te bekend met het conflict dat eraan ten grondslag ligt om helemaal neutraal te blijven. De meeste recensies uit Amerika gaan dan ook in op het politieke aspect van de film. De weinige opmerkingen die er over de film zelf gemaakt worden zijn dat hij wat schetsmatig is, dat er heel goed in wordt geacteerd en dat er Hitchcock-achtige spanning in zit. ‘Munich’ is natuurlijk ook typisch zo’n film die je eerst zelf moet gaan zien. En dan moet je je afvragen waar je op wilt reageren: de film als film of de film als politiek statement.

Geen opmerkingen: