zaterdag 27 januari 2007

Beste filmpreviews (12): Howl's Moving Castle


Titel: Howl’s Moving Castle (Hauru no ugoku shiro)
Regie: Hayao Miyazaki
Genre: Animatie
Tijdsduur: 119 minuten
Verwacht: 18 augustus 2005
Acteurs: Originele Japanse cast - Chieko Baisho, Takuya Kimura, Akihiro Miwa, Tatsuya Gashuin, Ryunosuke Kamiki, Mitsunori Isaki, Yo Oizumi, Akio Ôtsuka, Daijiro Harada, Haruko Kato; Engelse dub cast - Emily Mortimer, Jean Simmons, Christian Bale, Billy Crystal, Lauren Bacall, Blythe Danner, Josh Hutcherson
Officiële website: http://disney.go.com/disneypictures/castle/

Samenvatting

Sophie is achttien en werkt zich te pletter in de hoedenwinkel die haar vader ooit bezat. Op een uitje naar de stad loopt Sophie de mysterieuze tovenaar Howl tegen het lijf. Howl is verschrikkelijk knap maar wanneer de jaloerse Heks van Verspilling hen samen ziet besluit ze Sophie te vervloeken. Sophie wordt in een klap 72 jaar ouder en om haar geheim te bewaren vlucht ze weg. Ze komt terecht op Howl’s Wandelende Kasteel. Daar kunnen ze wel een huishoudster gebruiken en Howl neemt Sophie dan maar in dienst. Al snel zet de oude Sophie het kasteel op stelten. Maar hoe zal Sophie ooit aan haar vloek kunnen ontsnappen?

Preview
Oorspronkelijke publicatie: 20 juni 2005

Regisseur Hayao Miyazaki wordt ook wel de Japanse Walt Disney genoemd. Miyazaki brengt animatiefilms met spannende plots, aansprekende karakters en oogverblindende animaties (IMDB). Disney heeft de wereldwijde promotie en distributie van zijn films op zich genomen. Miyazaki is begonnen als tekenaar begin jaren ’70 van de vorige eeuw en heeft zich via de regie van televisie-animaties opgewerkt naar regisseur van geanimeerde speelfilms. Internationale erkenning voor Hayao Miyazaki volgt in 2001 voor ‘Spirited Away’. De San Francisco Examiner vergelijkt de film zelfs met de monumentale Disney-animatie ‘Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen’ (1937).

‘Howl’s Moving Castle’ (2004) is gebaseerd op een boek van Diana Wynne Jones en is volgens Miyazaki zijn laatste film, al schijnt hij dat al eerder gezegd te hebben. Zoals dat gaat met boekverfilmingen worden beide verhaalvormen nauwgezet naast elkaar gelegd. Het valt op dat sommige mensen het boek beter vinden (bijvoorbeeld omdat het karakter van Howl veel ambivalenter is), terwijl anderen de voorkeur geven aan de film, omdat Miyazaki zijn eigen draai aan het verhaal gegeven heeft. De film is eigenlijk slechts losjes op de roman van Jones gebaseerd. Bij elke boekverfilming lopen de meningen uiteen en deze film vormt hierop geen uitzondering.

De Amerikaanse pers is op de hand van degenen die het boek beter vinden. Zo rijk als de film is aan fantasievolle animaties, zo recht-toe-recht-aan is de verhaallijn. Eén recensent vergelijkt de stijl van vertellen met die van een jong kind die zijn net ontdekte mogelijkheden tot expressie ongebreideld de vrije loop laat gaan (Salon.com). Mixed Reviews schrijft: “De rechtlijnige verteltrant lijkt voortdurend uit de toon met Miyazaki’s dromerige landschappen”.

Het doet echter absoluut geen recht aan de algemene opinie om lang op de verhaallijn door te gaan. Hoewel deze film niet wordt gezien als de beste van de regisseur, is men het er namelijk over eens dat de animaties van een niveau zijn dat in Amerika zelden tot nooit wordt gehaald. “Het is moeilijk om teleurgesteld te zijn [over de verhaallijn; BE] met deze stralende en verrukkelijke beelden” (Salt Lake Tribune). Vele recensenten benadrukken dat je deze film gemakkelijk meer dan eens kunt zien en een enkeling is de mening toegedaan dat ‘Howl’s Moving Castle’ over enkele jaren als een klassieker zal worden bestempeld.

De muziek van de film verdient een aparte vermelding. Componist Joe Hisaishi, die ook verantwoordelijk is voor de muziek van ‘Spirited Away’ (2001), heeft in Japan al eens het equivalent van de Oscar voor Beste Soundtrack gewonnen. Het is opmerkelijk dat de muziek constant in de film aanwezig is en de juiste toon heeft, maar toch niet heel erg opvalt. Precies zoals van een goede ondersteunende soundtrack verwacht mag worden.

Voor kinderen (en misschien ook wel volwassen die een beetje kind gebleven zijn) zal ‘Howl’s Moving Castle’ geen teleurstelling zijn: een adembenemend en meeslepend sprookje. Voor volwassenen die animaties proberen te bekijken als normale speelfilms, zal de verhaallijn wellicht te wensen over laten, maar toch zullen de imposante beelden naar verwachting bij haast iedereen tot de verbeelding spreken. De Japanse stemmencast wordt geroemd om zijn levendigheid en het verdient dan ook de voorkeur om de originele versie te gaan bekijken met ondertiteling.

Geen opmerkingen: