zaterdag 27 januari 2007

Beste filmpreviews (1): 36 Quai des Orfèvres


Titel: 36 Quai des Orfèvres
Regie: Olivier Marchal
Genre: Drama, Misdaad
Tijdsduur: 110 minuten
Verwacht: 14 juli 2005
Acteurs: Daniel Auteuil, Gérard Depardieu, André Dussollier, Roschdy Zem, Valeria Golino, Daniel Duval, Francis Renaud, Catherine Marchal, Guy Lecluyse, Alain Figlarz, Vincent Moscato, Anne Consigny, Stéphane Metzger, Solène Biasch, Aurore Auteuil
Officiële website: www.36lefilm.com

Samenvatting

Parijs wordt opgeschrikt door een aantal bijzonder gewelddadige overvallen. De politie verdenkt een straatbende en hoofdcommisaris Robert Mancini stuurt zijn twee beste mannen op pad om de bende op te rollen. Helaas verschillen agenten Léo Vrinks en Denis Klein nogal van werkmethode zodat hun samenwerking niet bepaald soepel verloopt.

Preview
Oorspronkelijke publicatie: 25 juni 2005

Regisseur Olivier Marchal is een voormalige politieagent en het mag dan ook niet verwonderlijk heten dat zijn werk tot nu toe qua thematiek dicht in de buurt staat van zijn vroegere occupatie. Hij heeft gespeeld in een politieserie op de Franse televisie (‘Commissaire Moulin’) en een aantal korte films over het politiewerk gemaakt. Na zijn speelfilmdebuut in 2002 met ‘Gangsters’, is hij nu terug met een grootsopgezet politie-epos dat luistert naar de naam ‘36 Quai des Orfèvres’, een verwijzing naar het adres van het hoofdkantoor van de Franse politiediensten te Parijs.

‘Gangsters’ (2002) is een beetje aan de Nederlandse filmwereld voorbijgegaan, omdat de rolprent niet is uitgebracht met Nederlandse ondertiteling. In België heeft de film wel wat aandacht gehad en uit het weinige dat erover geschreven is, komt het beeld naar voren van een prima debuut. “Met deze eersteling brengt Marchal een hommage aan de Franse politiefilms […]. Het is een genrefilm: somber, gewelddadig, gevatte dialogen bevolkt door duistere, aandoenlijke personages” (Cinebel).

Frankrijk is niet anders dan de Verenigde Staten in de zin dat waar de FBI en CIA in de VS geregeld in het nieuws komen door hun onderlinge concurrentie, de Franse BRI (Brigade de Recherche et d’Intervention) en BRB (Brigade de Repression du Banditisme) eveneens moeilijk met elkaar door één deur kunnen. Dominique Loiseau heeft een bijdrage geleverd aan het script voor ‘36 Quai des Orfèvres’ en hij schijnt zelf betrokken te zijn geweest bij voornoemde concurrentiestrijd. Oudgedienden Daniel Auteuil (Léo Vrinks; leeft en werkt naar zijn erecode) en Gérard Depardieu (Denis Klein; gaat over lijken) spelen de chefs van eerdergenoemde diensten die beiden streven naar de baan van hun gezamenlijke baas, die zijn aftreden heeft aangekondigd.

‘36 Quai des Orfèvres’ is nadrukkelijk geen remake van ‘Quai des Orfèvres’ (1947) van Henri-Georges Clouzot. De prent wordt door sommigen beschouwd als een Franse hommage aan ‘Heat’ (1995), met name wat betreft het camerawerk. Voor het overige is de film niet gelijkwaardig te noemen aan Michael Manns meesterwerk, al heeft dit de Franse jury van de Césars (zeg maar de Oscars van Frankrijk) er niet van weerhouden de film te nomineren voor acht van die beeldjes. Het zijn de acteurs die de film dragen. Dat is ook niet verwondelijk met hoofdrolspelers Auteuil, die in 1975 debuteerde op het witte doek, en Dépardieu, die al sinds 1967 meegaat. Zoals gezegd gaat de vergelijking met ‘Heat’ voornamelijk op wat betreft het camerawerk, maar het conflict tussen beide politiebazen wordt in het scenario niet op vergelijkbare wijze neergezet als dat tussen Pacino en De Niro. Dit komt onder andere door de als te lang ervaren dialogen (De Ultieme FilmBlog).

De muziek in ‘36 Quai des Orfèvres’ is van de ervaren componist Erwann Kermorvant en Axelle Lenoir, die ook de muziek heeft gemaakt voor de vorige film van Olivier Marchal. Volgens sommigen is de muziek erg nadrukkelijk aanwezig en iets te zwaar van toon, al zullen anderen dat niet als storend ervaren.

Samenvattend is ‘36 Quai des Orfèvres’ een film waar best wat op aan te merken valt, maar waarbij niet vergeten moet worden dat het pas de tweede speelfilm is van deze regisseur. De hoofdrolspelers zetten een prestatie neer van zo’n hoog niveau dat het alleen al daarom de moeite waard is om de film te gaan zien. Wie van het camerawerk van ‘Heat’ heeft genoten, zal ook in dit aspect niet teleurgesteld worden. Die acht César-nominaties zullen ook weer niet geheel uit de lucht zijn komen vallen.

Geen opmerkingen: