dinsdag 16 januari 2007

Beste blogs van basevers.hyves.nl (6): Aanbesteding busvervoer


Oorspronkelijke publicatie: 25 oktober 2006

De gedachte achter openbare aanbesteding van busvervoer is dat het goedkoper wordt en dat de service voor de reiziger verbetert. Ik heb deze gedachte altijd naïef gevonden, en daarin ben ik vaker bevestigd dan gecorrigeerd. Sinds de privatisering van NS wordt het Nederlandse spoor zogenaamd per traject aanbesteed tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding, maar op enkele uitzonderingen na winnen de Nederlandse Spoorwegen alle tenders en verhogen zij nog ieder jaar de prijzen van treinkaartjes, meer dan met een inflatiecorrectie. Hoewel de klanttevredenheidsonderzoeken van NS een almaar stijgende lijn laten zien, scoort de NS op het speerpunt klantvriendelijkheid van het personeel nog steeds onder de maat.

Ook in Brabant is het busvervoer openbaar aanbesteed. Na lange protesten van de chauffeurs over de onzekere situatie is het eindresultaat: het busvervoer in Noord-Brabant wordt de komende acht jaar 90 miljoen euro duurder. Vanochtend is er een akkoord bereikt, waarbij BBA blijft rijden in West-Brabant, het gebied waar zij de concessie voor gewonnen hebben, en Arriva gaat rijden in Oost-Brabant, het gebied waar Connexxion aanvankelijk als winnaar van de tender uit de bus was gekomen. Maar wat bleek? Er zat een rekenfoutje in de offerte en het bedrijf weigert voor het zelf geoffreerde bedrag het busvervoer uit te voeren. (Dat dit zomaar mag heeft me verbaast. Zo'n offerte lijkt me toch bindend en rechtsgeldig. Kennelijk niet; sterker nog, de provincie Brabant heeft aan Connexxion moeten beloven geen verdere juridische stappen te ondernemen.) Arriva is best bereid om het gebied te berijden, maar wel voor de prijs die zij zelf hadden voorgesteld.

Al met al ben ik blij voor de chauffeurs dat er een einde is gekomen aan de onzekerheid, maar aan het proces van openbaar aanbesteden valt nog wel het een en ander bij te schaven. Connexxion had gedwongen moeten worden zich aan de offerte te houden. Maar dat zal ongetwijfeld juridisch niet mogelijk zijn. Die 90 miljoen euro extra zullen toch weer op de reiziger worden verhaald. En daarmee is weer eens aangetoond dat concurrentie in het openbaar vervoer helemaal niet leidt tot lagere prijzen.

Ik ben benieuwd of er bij Connexxion nog ontslagen vallen naar aanleiding van de rekenfout. Het is eigenlijk ongelooflijk dat een offerte waar zoveel geld mee is gemoeid, en die neem ik aan door vele managementhanden is gegaan, toch de deur uit kan gaan met zo'n fout erin. Connexxion zal in toekomstige offertes wel wat marge inbouwen naar boven toe. Wordt het allemaal nog weer duurder...

Geen opmerkingen: